maandag 26 september 2016

Dokkumer Lokaaltje 3


Stiens, augustus 1927, stoomlocomotief NS 7119 neemt
water in. Links een machine uit dezelfde serie (foto Vellekoop) 













Station Stiens in 1974, toen de spoorlijn nog regelmatig
door goederentreinen bereden werd



Vandaag naar het voormalige station in  Stiens. Na enig zoeken en vragen de locatie bereikt. De verwachtingen waren groot, maar het viel allemaal behoorlijk tegen. Het spoor is een aantal jaren geleden geruimd. Wat achter bleef is weinig hoopvol voor de toekomst. De opdrachtgever voor het vernielen van dit stukje Friesland’s  erfgoed zou de toegang naar deze provincie moeten worden ontzegd. Een voorbijgangster gaf aan: “ik woon 50 jaar langs het spoor, maar nu is het een opslag van rommel geworden. De aanleg van een fietspad staat in de planning, er gebeurd niets. En de rommel neemt alleen maar toe”.
Perronzijde voormalige stationsgebouw

Het voormalige stationsgebouw ligt verscholen achter een grote heg en de locomotievenloodsen staan op instorten en zijn rijp voor de sloop. Jammer, maar helaas. Een historisch dieptepunt naar mijn mening.
Stiens omstreeks 1920. Locomotief No. 1052 der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Machinist H.J. Poortvliet, 2e machinist C. de Jong (Bron: Het ijzeren paard} N.F.L.S. locomotief overgenomen door de H.S.M. 



Terug richting Anjum en passeren het station van Marrum-Westernijkerk. Via de volgende afslag terug naar het station. Eén van de voormalige stations aan de lijn. De halte werd op 22 april 1901 in gebruik genomen en op 1 december 1940 opgeheven. Het station is volledig gerestaureerd en geschilderd in prachtige kleuren. We hebben geluk, de eigenaresse komt net aangereden om het te openen. Het station zelf is de moeite waard om daarin rond te kijken.
Het stationsgebouw is deels ingericht als spoorwinkel. Hier vindt je bijzondere trein- en spoorcadeaus. Van die mogelijkheid maak ik gebruik om een aantal hebbedingetjes aan te schaffen. Bij hoge nood kun je terecht in een oude aardappelwagon. Deze wordt dan ook niet voor niets het “Koninklijk Rijtuig” genoemd.
Voor het station staat aan perron 1 de ‘pannekoektrein’. Twee in stijl gerestaureerde coupérijtuigen uit 1920 waarin zich het pannenkoekrestaurant bevindt. Voor de wagons staat de Humboldt stoomlocomotief uit 1914. De locomotief komt uit het spoorwegmuseum in Dieringhausen Duitsland. 
Het volgende restauratieproject aldus de eigenaar. Niet met de bedoeling ermee te rijden, maar hem wel onder stoom te brengen. Het in beeld brengen van de voormalige spoorlijn kan dus wel met particulier inzet. Je moet er dan wel wat voor doen. En, met een beetje ondersteuning door de gemeente kun je nog meer  bereiken. Immers, gemeenten hebben best wel financiën beschikbaar voor het ontwikkelen van toeristentrekkers. Maar, een gemeente moet er wel het nut ervan  inzien. Je hebt dan bestuurders met visie nodig. Zowel in Stiens als nu horen we weinig over een positieve inzet van een gemeentebestuur. 
Geen woorden, maar daden dus.
De pannenkoekenwagon



Het kantoor van de stationschef

Het Koninklijk Rijtuig


Met een compliment richting de eigenaren van het station gaan we richting Anjum. Met de auto!  Maar wel een stoomlocomotief gezien op de lijn van het Dokkumer Lokaaltje.





Zie ook
www.depannekoektrein.nl


















Een hebbedingetje uit de spoorwinkel


2 opmerkingen:

  1. Iemand woont met haar gezin in het station Stiens. Ben ik trots op. Als ik kan helpen de rommel op het spoor daar in de buurt op te ruimen..... zou er graag een wandel fietsroute zien verschijnen. Heb het stukje spoor in Leeuwarden gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen