zaterdag 3 september 2016

Bayerische Eisenbahnmuseum in Nӧrdlingen (vervolg)



Bij het station is het advies van de plaatselijke stedelingen en parkeren in de garage daar. Inderdaad, het klopt, maar de ingang naar het museum ligt aan de andere zijde van het station. En dat is best een flink stuk lopen. Toch de auto uit de garage gehaald en de omweg met de auto afgelegd. Naast de ingang is voldoende parkeerruimte. Het aantal bezoekers is dan ook op één hand te tellen.
Met als positief gevolg dat  er alle tijd is om vragen te beantwoorden en een stukje geschiedenis aan te horen. De geschiedenis van de huidige vestiging van het museum is lang.  Al in 1849, vond  het   onderhoud van locomotieven en wagons hier plaats. De werkplaatsen dateren uit de tijd  van vóór 1900. Eind van de jaren 30 werden de locomotievenloodsen verlengd en de draaischijf aangelegd.
Tijdens luchtaanvallen in de jaren 1944 en 1945 zijn grote delen van de werkplaatsen vernietigd. Alleen de werkplaats en de watertoren bleven wonder boven wonder gespaard. De faciliteiten werden herbouwd in de jaren tot 1949 en  gedeeltelijk gemoderniseerd. In  1985 nam het Bayerische Eisenbahnmuseum de gedeeltelijk ontmantelde faciliteiten over. Vanaf dat moment is een groot aantal vrijwilligers continu bezig om het complex  aan de eisen van de tijd in te richten.  Zo is een aantal spoorlijnen verlegd , de locomotievenloodsen aangesloten aan de draaischijf en twee nieuwe waterkranen  geïnstalleerd. De huidige steenkolen faciliteit is het volgende project dat wacht op vernieuwing, aldus de vrijwilliger achter de balie.
Tijdens het wandelen over het complex wordt je geen strobreed in de weg gelegd. Je kunt overal bij, vragen naar de soms al bekende weg. Aan stoomlocomotieven wordt gesleuteld, gelast en geschilderd door enthousiaste vrijwilligers.
Maar, als je ziet wat er staat om opgeknapt te worden dan hebben ze zeker voor 100 jaar werk. De man achter de balie twijfelde geen enkel moment toen hij als antwoord gaf: es geht well, aber nicht so schnell.
Inderdaad, eindelijk een groot aantal stoomlocomotieven  bij elkaar. Maar voor ze de echte baan op kunnen moet er nog heel wat  gesleuteld worden. Op de foto rechts en onder een lint van locomotieven, waarvan je als leek het gevoel krijgt, komt dit nog wel goed.  

En dan hebben we het nog niet gehad over wat er nog in de beplanting ligt verstopt. 










Zeker komt het goed. Een locomotievenloods staat vol met als nieuw lijkende machines. Een lust voor het oog. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten