zaterdag 24 september 2016

Dokkumer Lokaaltje 2







Onder een stralende zon naar Morra-Lioessens gefietst. Het aantal inwoners van het  dorp zal in de loop van de jaren beslist zijn toegenomen, maar of dat in deze tijd het in stand houden van een station rendabel zou maken, ik vrees het ergste. In de mij passerende bus was het aantal passagiers op de vingers van een hand te tellen. Maar, de vriendelijkheid van een bewoner zal ik niet snel vergeten.
Perronzijde voormalig station Morra
Op mijn vraag naar de locatie van het voormalige station kreeg ik mee een blik op de toekomst van het spoor en wat er zou moeten plaatsvinden om de daarvoor nodige financiën bij elkaar te krijgen. De bedoeling is om op het grasveld voor het stationsgebouw een spooremplacement in te richten. Daarbij is o.a. het wachten op financiële middelen om de uitvoering daarvan in praktijk te brengen. Het stationsgebouw, geopend op 24 augustus 1913 en gesloten op 15 mei 1935, is bewoond. Op het oog ziet het gebouw er goed onderhouden uit.
Achtergevel van het voormalige station 
Het spoor volgend kom ik na 3 km in Metselawier. Je rijdt hier als het ware rechtstreeks naar de Stationsweg. Voor alle zekerheid toch vragen naar de bekende weg. Gewezen wordt naar een gebouw achter de school, het voormalige stationsgebouw. Door de huidige eigenaar gekocht voor ruim een miljoen euro en daarna verbouwd voor ook nog 1 miljoen krijg ik als toelichting. Volg de Stationsweg, krijg ik als advies mee.
Al snel krijg ik andreaskruisen in beeld. Daar is in het wegdek met hulp van zwarte straatklinkers de ligging van de voormalige spoorlijn aangegeven. Het voormalige spoortracé naar rechts volgend sta ik recht voor het prachtig verbouwde station.
Van het oorspronkelijke gebouw is alleen de hoofdstructuur van het middengedeelte  redelijk bewaard gebleven. Mocht de lijn een heropening ondergaan, dan is een korte tussenstop hier zeker de moeite waard. 
Perronzijde van het voormalige station



Dit informatiebord staat voor de heg op de foto boven




Het voormalige tracé richting Anjum 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten