vrijdag 12 augustus 2016

Spoorlijn Gaildorf - Untergröningen (obere Kochertalbahn)

 
20 jaar geleden stapte ik nabij Gaildorf op de stoomtrein naar Untergröningen (obere Kochertalbahn). 
In  Untergröningen kon ik genieten van het bahnhoffest. De organisatie van het feest had een aantal stoomlocomtieven bij elkaar gesprokkeld. Vriendelijkheid en gezelligheid alom met meer dan voldoende bier en braadworst.

Jaren later hoorde ik dat deze reis welicht de laatste stoomtreinrit van de Kocher Express is geweest. Gelukkig heb ik van de rit een film gemaakt, dus de beelden heb ik nog.
De spoorlijn is vanaf midden 2001 in gedeelten buiten gebruik gesteld. Eind 2005 is een begin gemaakt met het in gedeelten opbreken van de spoorlijn.
Het gedeelte tussen Schönberg en Gaildorf is nog intact maar zal de komende tijd eveneens verdwijnen. De reden voor dit alles, het onderhoud van de lijn is te kostbaar geworden.
Een aantal weken geleden heb ik een deel van de route met de auto afgelegd en een aantal foto's gemaakt van wat er is overgebleven van het spoor.
Rechts op de foto het voormalige station Schönberg. De spoorwegovergang is buiten gebruik en het spoor is een paar honderd meter na deze overgang  opgebroken.
Links het station Schönberg in betere tijden. Tegenover het station het voormalige restaurant en overnachtingsmogelijkheid de "Bahnhofgaststätte Schönberg".

Het is af en toe een troosteloos gezicht hoe het spoor in de loop van de jaren teloor is gegaan, overwoekerd door planten en struiken.
Toch een klein lichtpuntje. Op een redelijk intact gedeelte staat nog een wagon met daarop een in gebruik zijnde olietank.

 


  Video verlaten spoor Kochertal express: https://www.youtube.com/watch?v=tcxbSVsdehU

https://www.youtube.com/watch?v=0oFEanI9aNw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten