woensdag 17 augustus 2016

Hunsrückbahn-hoe lang nog?

Naast de camping Schweppenhausen stroomt het water van het riviertje de Guldenbach. Het geluid van een watervalletje verhoogd het vakantiegevoel.
Tijdens een eerdere overnachting op deze camping werden we 's morgen verrast met een heftig stromende rivier als gevolg een langdurige regenbui. De burgemeester, de brandweer en de politie waren al vroeg op de camping om de situatie in ogenschouw te nemen. De camping overstroomde  nog net niet, maar de meeste caravanners waren uit angst voor een overstroming in de loop van de ochtend vertrokken.
Een geluk bij een ongeluk was dat een brug over het riviertje bij de eerst hoogwatergolf weggeslagen werd. Daardoor konden de voorbij razende boomstammen ongehinderd stroomafwaarts. Aan de overzijde van de Guldenbach liggen de rails van Hunsrückbahn. Het spoor wordt, aldus de campingeigenaar, één keer in het jaar gebruikt om de eigendomssituatie vast te stellen. Hij ziet liever het spoor op korte termijn geruimd en vervangen worden door een fietspad.
Inderdaad is elders een traject van de het Hunsrückbahn geruimd en vervangen door een fietsroute.
Met het verdwijnen van de brug was de spoorlijn tijdelijk niet bereikbaar, maar zowaar breekt even de zon door. Op de fiets naar het voormalige station Stromberg. Het station is geruime tijd geleden gesloten. Toch was er tot 2009 druk railverkeer van en naar het kalkfabriek in deze plaats. Op 22 juni 2010 vertrok de laatste kalktrein uit Stromberg naar Ludwigshaven. Daarna viel het railverkeer volledig stil. Het spooremplacement werd ontmanteld, het seinhuis leeggehaald en de rails ongebruikt achter gelaten. Nu ,      6 jaar later, een aantal  foto's gemaakt van het spooremplacement.
Ook hier zal de stoomtrein nooit meer rijden.
Rechts de kalkfabriek, nu in slopershanden. Links het voormalige seinhuis Stromberg waarvan het binnenwerk is verdwenen.
In het midden van de foto is van de wissel een deel van de wisseltong verdwenen.


Beide foto's geven een beeld van de teloorgang van het emplacement

Het definitieve eind van de lijn.
Ca. 10 meter verder staat een scheefgezakt verbodsbord met de mededeling
dat het verboden is de rails te betreden. 

Op de achtergrond de kalkfabriek.
Op de voorgrond het restant van een handbediende wissel. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten