maandag 15 augustus 2016

Bottwartalbahn Marbach - Heilbronn


Tijdens een familiefeest in Murr werd mijn aandacht getrokken door de oude spoorbrug over de rivier Murr.
Mijn belangstelling voor de geschiedenis van deze brug was meteen gewekt.

De spoorbrug maakte in het verleden onderdeel uit van de Bottwartalbahn, aangelegd rond 1900 tussen Marbach en Heilbron.
Het komt zoals het komt, maar in september 1966 reed de laatste passagierstrein tussen Marbach en Beilstein.
Het traject tussen Murr en Steinheim werd in september 1990 stilgelegd. De reden daarvan was dat de DB de spoorbrug over de Murr om economische reden niet wilde vervangen. Op de foto links de oude spoorbrug over de Murr nabij de plaats Murr.
De bevestigingspunten van de biels zijn op bovenstaande foto duidelijk aanwezig. De brug oogt redelijk solide, maar schijn bedriegt.
In het groen voor en achter de brug is de onderbouw van het spoortraject hier en daar terug te vinden. De brug is aan beide kanten met een hekwerk afgesloten.
In de jaren na het stilleggen van de lijn werd deze volledig ontmanteld. De brug over de Murr werd ontdaan van de rails maar bleef op zijn plek.
Op het vrijgekomen traject is een fietspad aangelegd. Daarvoor is een 300 meter stroomafwaarts een fiets- voetgangersbrug aangelegd.
Is er verder niets meer terug te vinden van de Bottwartalbahn?

Ja, toch. In Steinheim, naast het voormalige station, staat als monument de stoomlocomotief 99 651 van de Bottwartalbahn.
Naast de locomotief een technische beschrijving van de levensloop van deze machine. Na 50 jaar trouwe dienst mag hij zijn tijd uitdienen als monument voor stoomtreinzoekers.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten