maandag 29 mei 2023

Station Haaksbergen aan de voormalige GOLS spoorlijn

 


Hotel De Watermölle (een hotel met een prachtige kamers, bijzonder aardige bediening, heerlijk geslapen en een goede keuken) in Haaksbergen dient als uitgangspunt van mijn zoektocht naar de stoomtrein op het perron station Haaksbergen.
Daar staat stoomblazen  stoomlocomotief Magda van de Museum Buurtspoorweg (MBS) langs het perron. Passagiers haasten zich met het instappen en wachten, sommigen leunend uit de vensters, op het fluitje van de conducteur. Dit geluid wil nog niet komen, bij de laatste wagon wordt gezocht naar een startprobleem. Een tijdelijk probleem en nagestaard door een aantal toeschouwers maakt de stoomtrein vaart. Waarna het perron verlaten achterblijf. Voor mij de mogelijkheid het emplacement ongestoord te bezichtigen.


Het station Haaksbergen ligt langs de voormalige spoorverbinding Groenlo-Haaksbergen-Hengelo/Enschede van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS). Het laatste deel van deze verbinding Boekelo Enschede werd eind 1885 in gebruik genomen. Op 2 oktober 1937 werd de lijn gesloten voor  passagiersvervoer. Het goederenvervoer tussen Haaksbergen en Enschede bleef gehandhaafd tot 1972. Waarna de Museum Buurtspoorweg (MBS) de lijn ging gebruiken. Dat deze lijn nog in gebruik is, is te danken aan vele vrijwilligers die zich met hart en ziel verbonden hebben aan het museum. Op de site van het museum lees en zie je de resultaten van hun inzet en het in gebruik houden van de stoomlocomotieven. Temeer daar het stoomtijdperk begin januari 1958 formeel was afgesloten.

Het verhaal gaat, dat de toenmalige president-directeur van de NS, de heer F.Q. den Hollander, de verwarmingslocomotief NS 1794 (die dagelijks reed naar het kolenpark Arnhem nieuwe voorraden op te halen) vanuit zijn passerende trein zag. Hij vond het ongehoord, dat na beëindiging van de stoom in Nederland nog een dergelijk “oud” tractievoertuig op stoom te zien was. Hij moet zich daarover zo erg hebben opgewonden dat de bedoelde machine als het ware onmiddellijk uit dienst genomen moest worden. Met alle emoties en frustraties van dien voor de betrokken medewerkers.


In de locomotievenloods de Cockerill (bijnaam Het Veulentje). Deze loc heeft een verticale ketel als enige stoomloc in Nederland. In 2022 reed deze loc onder stoom op de lijn Stadskanaal Veendam tijdens de jubileumeditie “Stadskanaal onder stoom”.




 
De locomotievenloods met op de voorgrond dieselloc 14, de NS 145


Links in de locomotievenloods  Loc 3 "KPEV Hannover" 1702/T3,
rechts Loc 7 de NS 8107 voorheen SS 657/Kikker







De spoorwerker in zijn werkplaats.
Als je even tijd hebt krijg je zijn verhaal via een bandje te horen.
Hard werken in moeilijke omstandigheden

 




Zicht uit de werkplaats op een deel van het spooremplacement


Zicht over het emplacement vanuit de locomotievenloods.
Rechts dieselloc 14, de NS 145


Blikpunt voor het station Haaksbergen



Het goederenvervoer tussen Haaksbergen en Enschede bleef gehandhaafd tot 1972.
 Dit stukje spoor is een blijvende herinnering aan het goederenvervoer 




        
  Locomotief NS 7107, september 1933. Een locomotief die o.a. reeds op de GOLS-lijnen (Bron: "Tussen stoom en vuur", foto S. Overbosch)

 



Topografische kaart Station Haaksbergen. Links de situatie in 1940.
Rechts de situatie in 2022.
Waar nu de locomotievenloods staat begon de spoorlijn richting Neede - Enschede

Zie ook: https://www.museumbuurtspoorweg.nl/ en https://www.dewatermolle.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten