vrijdag 27 januari 2023

Station Heerensingel Leiden


 

Wandelend langs de Leidse singels wordt mijn aandacht getrokken door een stukje spoor met stootblok nabij de brug naar de Zijlpoort. Na enig zoekwerk op Wikipedia is dit het restant van het voormalige losspoor van station Leiden-Heerensingel. Het losspoor werd o.a. gebruikt voor het laden en lossen van hout en steenkool. Dit station was vroeger onderdeel van de spoorlijn Hoofddorp-Leiden Heerensingel onderdeel van de van de Haarlemmermeerspoorlijnen van de (HESM). Het stationsgebouw werd gebouwd in 1911 en gesloopt in 1970. Het kopstation lag aan de Herensingel ter hoogte van de Kooilaan. Het station, waarvan de naam Leiden Heerenpoort later veranderd werd in Herensingel, werd geopend op 3 augustus 1912. Voor reizigersvervoer gesloten op 1 januari 1936.
Op de achtergrond station Heerensingel. Links langs dit kopstation ligt 
de spoorlijn t.b.v. de loswal (rechts op de foto)
naar de Zijlpoortsbrug. Foto 23 september 1953.. (bron Beeldbank Historische
vereniging Oud Leiden, HVOL)
In het laatste oorlogsjaar van de Tweede Wereldoorlog werd het station o.a. gebruikt voor aanvoer en overslag van V1 en V2 raketten op schepen en daarmee vervoerd naar de lanceerinrichtingen in Zuid-Holland. Van hieruit werd Londen bestookt. Voor de Britse luchtmacht reden het station en het emplacement te bombarderen. Echter, als gevolg van een misverstand kreeg de nabij gelegen kerk de volle laag (de toren van de kerk werd gezien als de toren op het station).

Na sluiting van de spoorlijn naar Hoofddorp werd het spoor opgebroken. Het emplacement Herensingel met de verbinding naar station Leiden werd op 1 februari 1972 gesloten en vervolgens opgebroken. Dit stukje spoor was vanaf 1936 in gebruik voor het goederenvervoer. Vanaf de jaren vijftig zag je de stoomtrein uit beeld verdwijnen en nam de dieseltractie het werk over. Het emplacement Leiden Herensingel met de verbinding naar station Leiden werd op 1 februari 1972 gesloten.

NS locomotief, serie 7100, met trein op de spoorbrug over de Zijl bij Leiden,
omstreeks 1930


De topografische kaart van 1940 en die van 2022 geeft weer de ligging en situatie van het station zowel in het verleden als het heden. In de directe omgeving zijn van het station geen sporen te vinden dat zich herinnert aan dit voormalige station. Het verleden is ook hier, voor zover het de stoomtrein betreft, gewist. Ook hier tevergeefs gezocht naar een stoomtrein.
Op de achtergrond de gebouwen op de locatie
van het voormalige station Heerensingel. 
Rechts het stootblok. (Foto januari 2023)

Station Heerensingel, omstreeks 1965. Links, 
achter de afrastering, ligt de spoorlijn langs de loswal 
richting de Zijlpoortsbrug. (Bron: Beeldbank 
Historische vereniging Oud Leiden) 






De huidige bebouwing op de locatie van het voormalige 
station Heerensingel. (Foto: januari 2023



Informatie over het voormalige station is te vinden
aan achterzijde van het stootblok



Stoomlocomotief uit de serie 5000 (nrs. 5001-5006)
van de N.S naar Uithoorn via Alphen aan den Rijn
tussen Leiden Heerenpoort en Leiden,
gemaakt tussen 01-1-1926 - 31-12-1929. Vervaardiger Six. jhr. G.P.B. (fotograaf). Opmerkingen: Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater

Meer lezen over dit station, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Leiden_Heerensingel 

Nog meer foto's van dit station en omgeving zie de beeldbank van de Historische vereniging (HVOL)






 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten