%20van%20de%20H.IJ.S.M.%20(later%20serie%207100%20van%20de%20N.S.)%20met%20een%20trein%20langs%20het%20perron%20van%20het%20station%20Anjum%20van%20de%20N.F.L.S.%20tussen%201913%20en%201920.jpg) |
Stoomlocomotief nr. 1059 (serie 1050-1060) van de H.IJ.S.M. (later serie 7100 van de N.S.) met een trein langs het perron van het station Anjum van de N.F.L.S. tussen 1913 en 1920 (Foto afkomstig van Het Utrechts Archief)
 | Het oorspronkelijke tracé richting Morra. Nu een natuurgebiedje. Links de voormalige locomotieven loods
|
|
De spoorlijn Leeuwarden – Anjum, ook wel genoemd het
Dokkumer lokaaltje was de spoorlijn tussen het station Leeuwarden en het
station Anjum. In de loop van de tijd heb ik veel over deze spoorlijn gelezen. Dat
is niet zo moeilijk, via internet is heel veel over deze lijn terug te vinden. Niet alleen zijn
daarop films over dit lijntje te bekijken, zelfs is het onvolprezen
volksliedje, It Dokkumer Lokaeltsje, daarop te beluisteren. De lijn is aangelegd
in de periode 22 april 1901 tot 24 augustus 1913 door de Noord-Friesche
Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS). Helaas, sinds 1940 rijdt het treintje niet
meer voor mensen. Een deel van de lijn bleef gedurende een aantal jaren was nog
wel in gebruik voor goederentransport, tot ook dit vervoer niet rendabel bleek.
Delen van het traject werden in de loop van de jaren opgebroken. Gelukkig zijn
er ‘sporen’ van de voormalige spoorlijn terug te vinden. Deze ‘sporen’ zijn
door de stichting Noord-Friesche Lokaal Spoorwegmaatschappij in beeld en kaart
gebracht. Tijdens mijn verblijf op de camping Esonstad, nabij Oostmahorn, reden
om aan de hand van deze informatie een aantal van deze sporen op te zoeken. Dus
op de fiets naar Anjum. Het voormalige treinstation ligt aan de Hearrewei. Het
is het laatste huis aan deze weg. Vragend naar de Hearrewei kreeg ik als
reactie, ‘je bedoelt de Herenweg?
 |
Achtergevel van het station Anjum |
De
imposante achtergevel ligt aan de Herenweg. Verbazingwekkend is dat je een
dergelijk groot stationsgebouw niet verwacht in een dorp als Anjum. Bij de
opening van het stationsgebouw op 24 augustus 1913 zal het inwoneraantal van
Anjum niet bijzonder groot zijn geweest. Wellicht was de grootte van het
station gericht op groei van het aantal inwoners. Maar, bij de sluiting van het
station op 15 mei 1935 was het personenvervoer al geruime tijd onrendabel. Aan
de voorzijde van het stationsgebouw, nu gelegen aan een natuur-
/wandelgebiedje, kun je een stukje van het oorspronkelijke tracé van de
spoorlijn lopend volgen.
 |
Voorgevel, perronzijde, van het station |
Het gebouw wordt bewoond en ziet er goed onderhouden
uit. Mijn indruk is dat, indien deze spoorlijn in de provincie Zuid-of Noord-Holland
zou liggen, deze als cultureel erfgoed zou zijn aangemerkt met alle financiële
positieve ondersteuning vanuit de provincie, rijksoverheid en gemeenten. Gedeputeerde
Staten van Friesland schieten hier, zoals
ik het zie, drastisch tekort om o.a. sturing te geven aan het proces. Wellicht
dat de NAM, zichtbaar aanwezig in de omgeving, met kennis en financiële
middelen het in stand houden van trajectdelen en de uitbreiding daarvan helpt
bevorderen.
Het aantal toeristische trekpleisters is wel heel dun gezaaid in
dit gedeelte van Friesland. Morgen op de fiets naar het voormalige
stationsgebouw in Morra-Lioessens, gelegen op een afstand van 2,4 km van Anjum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten