 |
Stiens, augustus 1927, stoomlocomotief NS 7119 neemt water in. Links een machine uit dezelfde serie (foto Vellekoop) |
 |
Station Stiens in 1974, toen de spoorlijn nog regelmatig door goederentreinen bereden werd |
Vandaag naar het voormalige station in Stiens. Na enig
zoeken en vragen de locatie bereikt. De verwachtingen waren groot, maar het
viel allemaal behoorlijk tegen. Het spoor is een aantal jaren geleden geruimd. Wat
achter bleef is weinig hoopvol voor de toekomst. De opdrachtgever voor het
vernielen van dit stukje Friesland’s
erfgoed zou de toegang naar deze provincie moeten worden ontzegd. Een
voorbijgangster gaf aan: “ik woon 50 jaar langs het spoor, maar nu is het een
opslag van rommel geworden. De aanleg van een fietspad staat in de planning, er
gebeurd niets. En de rommel neemt alleen maar toe”.
 |
Perronzijde voormalige stationsgebouw
|
Het voormalige
stationsgebouw ligt verscholen achter een grote heg en de locomotievenloodsen staan op instorten en zijn rijp voor de sloop. Jammer, maar
helaas. Een historisch dieptepunt naar mijn mening.  |
Stiens omstreeks 1920. Locomotief No. 1052 der Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Machinist H.J. Poortvliet, 2e machinist C. de Jong (Bron: Het ijzeren paard} N.F.L.S. locomotief overgenomen door de H.S.M. |
Terug richting Anjum en
passeren het station van Marrum-Westernijkerk. Via de volgende afslag terug
naar het station. Eén van de voormalige stations aan de lijn. De halte werd op
22 april 1901 in gebruik genomen en op 1 december 1940 opgeheven. Het station
is volledig gerestaureerd en geschilderd in prachtige kleuren. We hebben geluk,
de eigenaresse komt net aangereden om het te openen. Het station zelf is de
moeite waard om daarin rond te kijken.
Het stationsgebouw is deels ingericht
als spoorwinkel. Hier vindt je bijzondere trein- en spoorcadeaus. Van die
mogelijkheid maak ik gebruik om een aantal hebbedingetjes aan te schaffen. Bij
hoge nood kun je terecht in een oude aardappelwagon. Deze wordt dan ook niet
voor niets het “Koninklijk Rijtuig” genoemd.
Voor het station staat aan perron
1 de ‘pannekoektrein’. Twee in stijl gerestaureerde coupérijtuigen uit 1920
waarin zich het pannenkoekrestaurant bevindt. Voor de wagons staat de Humboldt
stoomlocomotief uit 1914. De locomotief komt uit het spoorwegmuseum in
Dieringhausen Duitsland.
Het volgende
restauratieproject aldus de eigenaar. Niet met de bedoeling ermee te rijden,
maar hem wel onder stoom te brengen. Het in beeld brengen van de voormalige
spoorlijn kan dus wel met particulier inzet. Je moet er dan wel wat voor doen.
En, met een beetje ondersteuning door de gemeente kun je nog meer bereiken. Immers, gemeenten hebben best wel financiën
beschikbaar voor het ontwikkelen van toeristentrekkers. Maar, een gemeente moet
er wel het nut ervan inzien. Je hebt dan
bestuurders met visie nodig. Zowel in Stiens als nu horen we weinig over een positieve
inzet van een gemeentebestuur.
Geen woorden, maar daden dus.
 |
De pannenkoekenwagon |
 |
Het kantoor van de stationschef |
 |
Het Koninklijk Rijtuig
|
Met een compliment
richting de eigenaren van het station gaan we richting Anjum. Met de auto! Maar wel een stoomlocomotief gezien op de lijn
van het Dokkumer Lokaaltje.
Zie ook
www.depannekoektrein.nl
 |
Een hebbedingetje uit de spoorwinkel |
Iemand woont met haar gezin in het station Stiens. Ben ik trots op. Als ik kan helpen de rommel op het spoor daar in de buurt op te ruimen..... zou er graag een wandel fietsroute zien verschijnen. Heb het stukje spoor in Leeuwarden gelopen.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen