Hotel De Watermölle (een hotel met een prachtige kamer met uitzicht op de watermolen, bijzonder aardige bediening, heerlijk geslapen en een goede keuken) in Haaksbergen dient als uitgangspunt van mijn zoektocht naar de "Blauwe Engel" op een deel van de voormalige GOLS-lijn.
Het
bewaard gebleven deel van een
spoorlijn
die in 1884 door de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS)
is aangelegd, ligt
tussen Twekkelo en Hengelo en
wordt
gebruikt voor spoorfietsen. Het was even zoeken naar het eindpunt van
deze lijn. Hier houdt de lijn
abrupt op. Het eindpunt van dit stukje overgebleven GOLS lijn.
Het
verhaal,
dat de toenmalige president-directeur van de NS, de heer F.Q. den
Hollander, de verwarmingslocomotief NS 1794 (die dagelijks reed naar
het kolenpark Arnhem nieuwe voorraden op te halen) vanuit zijn
passerende trein zag zou
ook hier van toepassing kunnen zijn.
Hij vond het ongehoord, dat na beëindiging van de stoom in Nederland
nog een dergelijk “oud” tractievoertuig op stoom te zien was. Hij
moet zich daarover zo erg hebben opgewonden dat de bedoelde machine
als het ware onmiddellijk uit dienst genomen moest worden. Met alle
emoties en frustraties van dien voor de betrokken medewerkers. Het heeft er alles van dat daarna de niet meer rendabele spoorlijnen zo snel als mogelijk werden opgebroken. Delen van Nederlands erfgoed verdween op deze manier.
Het is inmiddels geruime tijd geleden dat ik op RTV-Oost een uitzending volgde met als onderwerp de "Blauwe Engel". Op zoek dus naar deze engel op de voormalige GOLS lijn. Inderdaad, geen stoomtrein te vinden maar wel een historische dieseltrein uit 1953, de 'Blauwe Engel’. Op een stukje parallelspoor staat, aan het eind van de lijn, de trein. Gered van de slopershamer in Haarlem en na een aantal maanden van opknappen en schilderen versleept naar de huidige locatie. Hier moet de trein dienst doen als wachtruimte voor deelnemers spoorfietsen. Op langere termijn is het de bedoeling er een kleine tentoonstelling in te richten en een speelplek voor kinderen in te richten. Het gaat zeker lukken, maar dan moet er nog flink gewerkt worden daar. Nu ziet het er allemaal een beetje rommelig uit.
![]() |
Een gedurende vele jaren overbodige waarschuwing |
De locatie ligt aan een zandweg en je moet de weg weten. Als alles meezit blijf een stukje Nederlands cultureel erfgoed hier bewaard.
![]() |
Het spoor opgebroken. Nut en noodzaak? |
Meer informatie spoorfietsen.nl
Topo locatie 'Blauwe Engel', links de situatie 1940. Rechts situatie 2022. Bij de aanduiding Hengelo de locatie 'Blauwe Engel' |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten