![]() |
Topografische kaart Sluis 6. Rechts van de T- aansluiting de halte van de stoomtram. Het spoor buigt hier af naar rechts richting Lutten. Tegenover de T-aansluiting stond de boerderij. |
Mijn jeugdjaren doorgebracht in
Dedemsvaart. Op een boerderij aan Sluis 6.
Sluis 6 was een van de vele sluizen
in kanaal Dedemsvaart met als doel het peil in deze waterweg op peil te houden.
Schepen bleven vaak bij een sluis liggen voor het doen van inkopen. Als gevolg
daarvan ontstonden in de loop van tijd nabij een sluis kleine buurtschappen met
woningen en winkels.
![]() |
Omgeving Sluis 6 omstreeks 1920. Tegenover de brug de voormalige boerderij met winkel. Op de achtergrond een tram met wagons. Het kanaal met brug is jaren later verlegd. (Bron: Familiearchief) |
![]() |
Boerderij met winkel omstreeks 1935 |
Onze boerderij aan sluis 6 is gebouwd omstreeks 1885 en voorzien van een winkel. In deze winkel werden de boerderijproducten als melk, kaas en eieren verkocht, ook eigengebakken
brood. Na de oorlog
werd het aan huis verkopen van verse melk verboden. De melk moest naar een
zuivelfabriek worden afgevoerd. De voormalige winkel werd als kamer bij de
boerderij getrokken.
Voor verbinding met de buitenwereld kon je gebruik maken
van de stoomtram van de Eerste Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij (EDS).
Een foto van de stoomtram met passagiers en vrachtwagons |
De halte, meer was het niet, lag schuin
tegenover de
boerderij en dat was makkelijk als wij op bezoek gingen naar de familie Storteboom in Lutten. We werden, klein als we waren, door moeders naar de halte gebracht,
centjes in de hand en met de boodschap ‘in Lutten bij de watertoren uitstappen’.
Met hulp van de conducteur kwamen we altijd op de bestemming in Lutten. Maar,
dan waren we er nog niet. De familie woonde aan de andere zijde van het kanaal,
voorbij de aardappelmeelfabriek “De Baanbreker”.
Op de achtergrond de aardappelmeelfabriek "De Baanbreker" Nog verder op de achtergrond de woning van de familie. Het spoor naar rechts over de brug liep richting Hardenberg. |
En dat was best wel een stukje
wandelen. De brug over, na een paar honderd meter linksaf een zandpad achter de fabriek, tussen de bezinkingsvelden van het
afvalwater door, en daarna een stuk langs het kanaal. Ook dat ging altijd goed.
De terugweg moest je zelf doen, de familie had geen tijd om je op de trein te
zetten, ‘je weet de weg’. Je was toen een jaar of zes. Op een sukkeldrafje ging
de tram terug naar Sluis 6. De maximum snelheid van de tram lag zo’n beetje rond
de 30 km per uur. Bij de halte Sluis 6 lag een opstelspoor voor vrachtwagons. In mijn herinnering stond hier altijd een aantal wagons.
De tramverbinding is
in 1947 opgebroken. Van het spoor is niets terug te vinden.
Deze foto is van 1950. Links boven de voormalige boerderij. Rechts is in het gras de contour van de voormalige trambaan (Bron: Familiearchief) |
Onlangs dit deel van de route met de met de
auto afgelegd. Niets herinnert nog aan deze verbinding. De boerderij is gesloopt, de
sluis verdwenen, het kanaal over een grote lengte gedicht, de aardappelmeelfabriek
afgebroken, de familie in Lutten vertrokken naar Canada, het huis van de familie gesloopt. Wat
nog herinnert zijn de uitjes met de stoomtram en de watertoren in Lutten met nu een
halteplaats voor de busverbinding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten