Tijdens een verblijf op
een camping mag ik graag de omgeving bekijken. Nu een camping nabij het dorp
Hollandscheveld. Voor de ontstaansgeschiedenis van het dorp Hollandscheveld even
een stuk terug in de tijd. In 1631 werd voor de vervening van het gebied door
onder andere Hollanders uit Leiden en Amsterdam opgericht de Compagnie van 5000
morgen. Een morgen is een oppervlakte van ongeveer 1 hectare. De Hollanders
gaven hun naam aan het gebied, vandaar dat de hele streek het Hollandse Veld
werd genoemd. Pas in de 20e eeuw kreeg het dorp officieel de naam
Hollandscheveld. Bij het
ontveningsproces werd, om het veen af te voeren, de streek doorsneden met
kanalen en
wijken. Op een aantal plaatsen ontstond langs kanalen lintbebouwing.
Een brug was dan weer nodig om beide oevers te verbinden. Zo ook in
Hollandscheveld. Wandelend in het dorpscentrum trekt een afwijkende bestrating
mijn aandacht. Op een informatiebord wordt de reden daarvan vermeld. Het is de
plek waar vroeger een trambrug lag. Het is de plaats waar de tram van de
Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij (D.S.M.) in de jaren voor de 2e
wereldoorlog het kanaal overstak. In
1904 is de tramlijn aangelegd van de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij. Deze
tram reed vanaf Dedemsvaart, via Slagharen, Hollandscheveld over twee schuin
liggende trambruggen naar de westzijde van de Hoofdstraat en zo naar het N.S.
station in Hoogeveen. In 1936 werd de maatschappij overgenomen door de Eerste Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij (EDS). De lijn werd in 1939 opgeheven. Bij het opbreken van deze tramlijn is het spoor tot, bij wijze van spreken, de laatste spijker verwijderd.
Rest ons een aantal foto’s met de bijhorende verhalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten