Marbach is een bijzonder romantische stad aan de rivier de Neckar. Het is daarom merkwaardig dat je weinig toeristen tegen komt. Nederlanders tref je sporadisch aan.
Je moet wel goed ter been zijn, de hoogteverschillen in de stad zijn groot.
Beneden, aan de rand van de stad en langs de Neckar liep tot begin '16 een spoorlijn. Mijn belangstelling daarvoor is dan meteen gewekt.
De spoorlijn is aangelegd ten behoeve van de tussen 1938 en 1942 gebouwde elektriciteitscentrale. Deze centrale werd met kolen gestookt. Voor de levering van kolen was een aansluiting op de Bottwartbahn (zie eerder) nodig.
Deze brug kruist de Bottwartrasze.
Vanwege de 'slechte' staat werd de brug in '15 gesloopt.
Later bleek dat het met de slechte staat wel meeviel, toen was het leed al geschied.
Dus werd in '16 een nieuwe brug aangelegd.
Dit gebouw is de oude waterkrachtcentrale aan de Neckar die vanaf 1898/99 de stroom leverde aan Stuttgart. Met de kanalisering van de Neckar in de 30e jaren werd het gebouw van het water afgesneden en vervolgens stilgelegd. Rechts op de foto komt het spoor uit Marbach en gaat rechts beneden naar de centrale. Het gebouw is inmiddels gerestaureerd. Het spoor opgeheven.
Het overwoekerde spoor in '15.
De foto onder, de voormalige halteplaats. Inmiddels ook geschiedenis.
![]() |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten